Tulevia tapahtumia

2nd Meeting of the Scandinavian Society for Economic and Social History

Tanskan Odensessa järjestettävä pohjoismainen talous- ja sosiaalihistorian konferenssi 5.-7.11.2020.

Deadline paperiehdotuksille: 16.8.2020.

Koronaviruksen vuoksi useita yhdistyksen tapahtumia on jouduttu peruuttamaan tai siirtämään:

Suomen taloushistoriallisen yhdistyksen vuosikokous 2020. Yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidetään koronatilanteen vuoksi poikkeuksellisesti syyskuussa 2020.

Taloushistorian nuorten tutkijoiden tapaaminen, Jyväskylä, 25.3.2019 on peruttu. Vaihtoehtoista tapahtumaa suunnitellaan tulevalle vuodelle.

Menneet tapahtumat

14th Sound Economic History Workshop, Trondheim 5.-6.6.2019, Department of Historical Studies, Norwegian University of Science and Technology.

1st Scandinavian Economic History Meeting / 13th Swedish Economic History Meeting, Uppsala 10.-12.10.2019.

Viidennet valtakunnalliset Historiantutkimuksen päivät, Oulu 24.-26.10.2019.

Suomen taloushistoriallisen yhdistyksen vuosikokous, Helsinki 17.4.2019. Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 17.4.2019 Tieteiden talolla Helsingissä. Vuosikokousesitelmän piti FT Riina Turunen.

Baltic Connections: Conference in Social Science History, Helsinki 21.-23.3.2019.1

13th Sound Economic History Workshop, Göteborg, 6.-7.9.2018.

3rd Sound for Seniors Workshop, Helsinki, 11.-12.10.2018.

Taloushistorian nuorten tutkijoiden tapaaminen, Jyväskylä, 30.5.2018. Suomen taloushistoriallinen yhdistys järjestää verkostoitumistapaamisen taloushistorian (laajasti käsitettynä) nuorille tutkijoille eli väitöskirjan tekijöille ja vastaväitelleille. Tarkoituksena on tutustua samassa uravaiheessa oleviin tutkijoihin eri yliopistoissa. Tilaisuus on järjestyksessä toinen: edellinen tapaaminen keväällä 2015 Helsingissä oli erittäin onnistunut, ja esillä oli laaja kirjo erilaisia talouteen liittyviä historiallisia teemoja.

Taloustutkijoiden XXXV kesäseminaari, Jyväskylä 30.-31.5.2018.

43rd Annual Economic and Business History Society Conference, Jyväskylä,touko-kesäkuu 2018. EBHS-konferenssi järjestetään 30.5.-2.6.2018. Konferenssin teemana on Early Modern Origins of Growth and Business. Esitelmä- ja sessioehdotuksia otetaan kuitenkin vastaan myös muista talous-, sosiaali- ja yrityshistoriaan liittyvistä teemoista.

Suomen taloushistoriallisen yhdistyksen vuosikokous, Helsinki, 16.4.2018. Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidetään 16.4.2018 Tieteiden talolla Helsingissä . Vuosikokousesitelmän pitäjäksi tulee Helsingin yliopiston yhteiskuntahistorian yliopistonlehtori Jaana Laine. Esitelmän otsikko on "Metsäntutkimuksen kiertoaika - Metsäntutkimuslaitos 1917-2014".

Historiantutkimuksen päivät, Turku, lokakuu 2017. Historiantutkimuksen päiville Turussa 19.-21.10.2017 on jälleen tulossa taloushistoriallisia sessioita.

12th Sound Economic History Workshop, Jyväskylä, syyskuu 2017. SOUND workshop järjestetään 7.-8.9.2017. Tervetulleita ovat erityisesti pohjoismaiset ja Pohjoismaihin liittyvää tutkimusta tekevät väitöskirjantekijät ja postdoc-tutkijat taloushistorian alalta (laajasti ymmärrettynä).

Taloushistoriallisen yhdistyksen vuosikokous, Helsinki, huhtikuu 2017. Yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidetään maanantaina 24.4.2016 klo 17:00 alkaen Tieteiden talolla Helsingissä (Kirkkokatu 6), salissa 405.

11th Sound Economic History Workshop, Helsinki, marraskuu 2016. SOUND workshopin 3.-4.11.2016 kohderyhmänä ovat pohjoismaiset väitöskirjantekijät ja postdoc-tutkijat taloushistorian alalta (laajasti ymmärrettynä). Pyrkimyksenä on rakentaa kansainvälisiä, erityisesti pohjoismaisia, verkostoja ja auttaa nuoria tutkijoita julkaisemaan tutkimustaan.

Taloustutkijoiden XXXIII kesäseminaari, Jyväskylä, kesäkuu 2016. Taloustutkijoiden perinteisille kesäpäiville 1.-2.6.2016 on tulossa myös taloushistorian sessioita. Esitelmäehdotukset suoraan seminaarin omaan ilmoittautumisjärjestelmään.

Taloushistoriallisen yhdistyksen vuosikokous, Helsinki, huhtikuu 2016. Yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidetään maanantaina 25.4.2016 klo 16:30 alkaen Tieteiden talolla Helsingissä (Kirkkokatu 6). Vuosikokousesitelmän pitäjäksi tulee Olli Turunen (Jyväskylän yliopisto), jonka väitöskirjan otsikkona on "The Emergence of Intangible Capital: Precursors of Human, Social and Intangible Capital in the Nineteenth Century German, French and British Economic Thought".

Historiantutkimuksen päivät, Joensuu, lokakuu 2015. Kolmannet valtakunnalliset suomalaiset Historiantutkimuksen päivät järjestetään Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella 22.–24.10.2015. Taloushistoriallinen yhdistys on koonnut konferenssiin kolme omaa taloushistorian esitelmäsessiota.

Tehdas, työ ja teollisuusperintö globalisoituvassa maailmassa -seminaari, Tampere, syyskuu 2015. Taloushistoriallisella yhdistyksellä on oma sessio Tampereella 24.-25.9.2015 pidettävässä seminaarissa.

Taloustutkijoiden kesäseminaari, Jyväskylä, kesäkuu 2015. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun perinteinen Taloustutkijoiden kesäseminaari pidetään Jyväskylässä 10. - 11.6.2015. Kesäpäivillä on oma taloushistorian sessio ke 10.11., jossa ovat mukana seuraavat esitelmöitsijät:
Pasi Nevalainen (JY): Valtion liiketoiminnan kirjo 1917-2000
Juha Sahi (OuY): Kansainvälisten kauppasuhteiden verkostoteoria: Tapausesimerkkinä Suomen kauppasuhteet Japaniin 1919-1974
Elena Kochetkova (HY): Tieteellis-teknillinen yhteistyö metsäteollisuudessa Suomen ja Neuvostoliiton välillä 1950-1960-luvuilla: intressejä ja välineitä
Maare Paloheimo: (Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald) & Merja Uotila (JY) Monipuolistuva ja modernisoituva elinkeinotoiminta 1800-luvun alun Suomessa

Taloushistoriallisen yhdistyksen kevätkokous, Helsinki, huhtikuu 2015. Yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidetään maanantaina 13.4.2015 klo 17:00 alkaen Tieteiden talolla Helsingissä (Kirkkokatu 6, sali 309). Dosentti Matti Hannikainen pitää vuosikokousesitelmän aiheesta "Vertailut, mittaaminen, ekonomisointi - kysymys oikeasta eläkeiästä".

Taloushistorian nuoret tutkijat -tapahtuma, Helsinki, helmikuu 2015. Yhdistys järjestää helmikuussa tapaamisen taloushistorian alan nuorille tutkijoille. Tilaisuuden tarkoituksena on päästä tutustumaan samassa uravaiheessa oleviin tutkijoihin eri yliopistoissa sekä heidän tutkimusaiheisiinsa. Aika: 23.2.2015, 10:00-18:00, Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, Helsinki.